5)Bermain Sekutu (associative play)
Seawal umur 4 tahun dan seterusnya, cara Bermain Sekutu (associative play) akan mula terbentuk berkembang ke umur seterusnya . Pada peringkat ini, kanak-kanak akan mula bermain dengan kanak-kanak lain. Fokus bermain adalah berinteraksi secara sosial antara satu sama lain tanpa matlamat yang sama (common goal).

Walaupun kadangkala nampak masing-masing bermain sendirian (macam Bermain Selari), tapi mereka sebenarnya lebih terlibat (involved) dengan apa yang dimainkan oleh kanak-kanak lain contohnya, 2 orang kanak-kanak bermain basikal roda tiga secara berasingan, tapi masing-masing sedang berinteraksi secara verbal atau pun tidak verbal (mungkin dalam bentuk berlumba sesama sendiri, atau saling ikut jejak laluan yang sama). Pada fasa ini kita akan melihat anak-anak saling bertukar mainan, sering berinteraksi sesama sendiri atau bergaul aktif secara fizikal.

Ibu-bapa dapat memaksimakan pembelajaran dengan;


2) Sekiranya nampak berlaku "pergaduhan", jangan masuk campur. Biarkan mereka selesaikan masalah tersebut sesama sendiri. Ini adalah asas penyelesaian konflik dan eksplorasi kemahiran komunikasi kanak-kanak
[nota: sekiranya nampak ada kanak-kanak yang bertindak agresif, tegur kanak-kanak tersebut dengan lembut. Jangan "larikan" anak anda dari situasi tegang tersebut. Ajar anak untuk hadapi dan selesaikan konflik tersebut. Perkara yang teruk kita (ibu bapa) selalu buat ialah mengajar anak lari dari masalah secara tak sedar].
[nota: sekiranya nampak ada kanak-kanak yang bertindak agresif, tegur kanak-kanak tersebut dengan lembut. Jangan "larikan" anak anda dari situasi tegang tersebut. Ajar anak untuk hadapi dan selesaikan konflik tersebut. Perkara yang teruk kita (ibu bapa) selalu buat ialah mengajar anak lari dari masalah secara tak sedar].
4) Bila anak dah berjaya legakan diri, tanyakan sebab dan akibat boleh berlaku kemalangan tersebut. Ajar anak untuk menganalisa sebab-akibat (cause and effect) dari tindakkannya. Elakkan dari anak menyalahkan faktor luaran seperti tanah tak rata, kawan jahat atau tangan basah. fokus pada apa tindakan dia yang tak betul dan apa yang sepatutnya. Tanamkan sikap proaktif.
"Be Proactive is about taking responsibility for your life. You can't keep blaming everything on your parents or grandparents. Proactive people recognize that they are "response-able." They don't blame genetics, circumstances, conditions, or conditioning for their behavior" . Stephen R Covey, 7 Habits of Highly Effective People.


[…] Sendirian (solitary play) 3)Bermain Tonton (onlooker play) 4)BermainSelari (parallel play) 5)Bermain Sekutu (associative play) 6)Bermain Bersama/Bersaing (cooperative) /competitive play) dan variasi dari 6 cara bermain […]
ReplyDelete