VLI#3 Arahan


p1Dua kanak-kanak yang bersahabat memanjat pokok dan bergayut di salah satu dahannya.


Tiba-tiba datang angin kencang bertiup.


p4Ibu kanak-kanak lelaki yang risaukan keselamatan anaknya menjerit "Jangan jatuh!!!".. Dalam masa yang sama bapa kanak-kanak perempuan turut menjerit "Paut kuat-kuat! "...

Malangnya, kanak-kanak lelaki terjatuh. Tapi kanak-kanak perempuan masih bertahan di atas pokok.


 


Kenapa?


p5
Minda kanak-kanak (2-7 tahun) masih belajar memproses maklumat abstrak. Arahan"Jangan jatuh" menyebabkan kanak-kanak membayangkan dirinya jatuh. Manakala arahan "Paut kuat-kuat" memberikan maklumat jelas tindakan yang perlu dibuat.

Aplikasi dalam kehidupan, bila ibu bapa bagi arahan pada anak-anak, jangan cepat menghukum anak "degil", "tak dengar kata", "lain disuruh, lain dibuat" kerana mungkin salah dari cara memberikan arahan. Pecahkan arahan kebentuk yang sesuai dengan pemahaman anak-anak.

Rujukan: Social Learning Theories by Lev Vygotsky,  concept of the zone of proximal development (ZPD) and scaffolding framework.

Comments